* Rozliczanie wynagrodzenia w modelu B2B przebiega na innych zasadach niż w przypadku umowy o pracę.
* Przy współpracy business to business rozliczenie odbywa się na podstawie faktury wystawionej przez firmę, która realizuje usługę.
* Jeśli przedsiębiorca-wykonawca należy do czynnych podatników VAT, do kwoty netto usługi należy doliczyć odpowiednią stawkę tego podatku.
* Na sumę, jaką kontrahent ma obowiązek zapłacić wykonawcy, składa się zatem wartość netto oraz podatek, który wykonawca musi następnie odprowadzić do Urzędu Skarbowego.
Umowa o pracę a B2B – podstawowe różnice w wydatkach
Umowa o pracę to forma zatrudnienia regulowana przez Kodeks pracy i inne przepisy prawa pracy. Zatrudniony na jej podstawie pracownik wykonuje zlecone mu obowiązki w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a ten wypłaca mu w zamian wynagrodzenie w wysokości nie niższej niż aktualna płaca minimalna. Po stronie pracodawcy leży również odprowadzanie składek ZUS czy zaliczek na podatek dochodowy. Kontrakt B2B należy z kolei do umów cywilnoprawnych regulowanych przez Kodeks cywilny. To forma zatrudnienia często wybierana w przypadku pracy w branży IT, np. przez programistów działających w ramach JDG. Zawiera się ją między dwoma przedsiębiorstwami – zlecającym i wykonawcą. Zarobki w przypadku współpracy B2B są często wyższe niż przy zatrudnieniu na umowie o pracę. Taka forma zatrudnienia wiąże się natomiast z koniecznością samodzielnego opłacania składek na ubezpieczenia, odprowadzania podatku VAT (w przypadku czynnych podatników) czy zaliczek na podatek dochodowy. W przypadku stosunku pracy zatrudniony otrzymuje wynagrodzenie netto już po potrąceniu składek ZUS i podatków, z kolei w przypadku B2B od kwoty na fakturze trzeba jeszcze odliczyć składki oraz podatki.
Jak rozliczyć fakturę B2B – podstawowe elementy dokumentu
Przy współpracy B2B rozliczenie odbywa się w oparciu o fakturę wystawioną przez przedsiębiorstwo wykonujące usługę. Na takim dokumencie muszą znaleźć się informacje na temat:
* kwoty netto (wynagrodzenia za wykonaną pracę);
* stawki podatku VAT (jeżeli przedsiębiorca-wykonawca jest czynnym podatnikiem VAT);
* kwoty podatku VAT;
* wartości brutto, jaką kontrahent musi zapłacić wykonawcy (kwota netto + podatek).
W celu obliczenia wartości netto lub brutto ceny towaru bądź usługi przy danej stawce VAT można skorzystać z kalkulatora VAT online.
Jak rozliczać VAT na fakturze B2B?
Jeżeli przedsiębiorca realizujący usługę na rzecz innej firmy jest zarejestrowanym podatnikiem VAT, do kwoty netto usługi musi doliczyć właściwą stawkę podatku VAT. Dla większości towarów i usług w Polsce wynosi ona 23%, jednak niekiedy mogą obowiązywać inne stawki (np. 5% lub 8%). Jeżeli zatem wartość netto usługi to 8000 zł, podatek wynosi 1840 zł (23% z kwoty netto) – suma brutto jest wówczas równa 9840 zł. To właśnie kwota, jaką kontrahent powinien zapłacić drugiej stronie umowy za wykonaną usługę.
Konieczność zapłaty VAT do Urzędu Skarbowego
Po otrzymaniu kwoty brutto od kontrahenta przedsiębiorca-wykonawca, który należy do czynnych podatników VAT, ma obowiązek odprowadzić podatek VAT do Urzędu Skarbowego. Może on jednak obniżyć tę kwotę, uwzględniając zakupy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, czyli tzw. koszty uzyskania przychodu.
Zwolnienie z podatku VAT – kiedy można z niego skorzystać?
Nie każda osoba prowadząca działalność gospodarczą musi opłacać podatek od towarów i usług – istnieje możliwość skorzystania ze zwolnienia:
* podmiotowego – jeżeli przychody w poprzednim i bieżącym roku nie przekroczyły 240 000 zł;
* przedmiotowego – jeżeli firma świadczy usługi lub sprzedaje towary wymienione w art. 43 ust. 1 ustawy VAT.
W przypadku przedsiębiorców zwolnionych z VAT na fakturze nie wykazuje się podatku – wówczas na dokumencie widnieje kwota, którą firma zlecająca opłaca w całości.
Jeśli interesują Cię oferty pracy IT w Olsztynie, na theprotocol.it znajdziesz wiele ciekawych propozycji zatrudnienia!
Podsumowanie
Rozliczanie wynagrodzenia przy współpracy B2B przebiega nieco inaczej niż przy zatrudnieniu na umowie o pracę. Jeżeli firma wykonująca usługę jest czynnym podatnikiem VAT, wystawia firmie zlecającej fakturę, na której widnieje zarówno wartość netto usługi, jak i stawka podatku VAT, jego kwota oraz wartość brutto. Od ostatecznej kwoty na fakturze przedsiębiorca-wykonawca musi zatem odliczyć podatek, a dodatkowo składki i inne koszty związane z prowadzoną działalnością. W przypadku umowy o pracę pracownik otrzymuje natomiast płacę netto po potrąceniu składek i podatków.

KOMENTARZE