Jak działa na Nas kolor czerwony?
03.06.2011

Najnowsze badania opublikowane w czasopiśmie Emotion dowodzą, że kolor czerwony stymuluje nasze mięsnie do zwiększonego wysiłku. Jak to możliwe?

Kolor czerwony zwiększa stymulacje naszych mięśni ponieważ jest postrzegany jako sygnał zagrożenia. Czerwienimy się kiedy jesteśmy źli bądź przygotowujemy się do ataku. Jesteśmy w pełni świadomi co oznaczają purpurowe policzki naszego rozmówcy i czego możemy się po nim spodziewać - wyjaśniają naukowcy z Uniwersytetu Rochester. We wcześniej prowadzonych eksperymentach okazało się, że kolor czerwony ma negatywny wpływ na ludzi obniżając naszą zdolność motoryczną i umysłową.  Sportowcy  rywalizujący z przeciwnikiem w czerwonych strojach osiągali gorsze wyniki, zaś studenci którzy przed rozwiązaniem testów byli poddani ekspozycji na ten kolor gorzej od innych rozwiązywali zadania testowe. Takie badania dowodzą, że uruchomienie dodatkowych pokładów energii przekłada się na wyczerpanie umysłowe oraz zwiększony stres.

Kolor oddziałuje na Nas na wiele sposobów . Na reakcje naszego organizmu ma wpływ wiele czynników min płeć. Zarówno kobiety jak i mężczyźni zwracają większą uwagę na osobnika płci przeciwnej,  który ma na sobie czerwony kolor ubrania.

Grupa studentów poddana eksperymentowi, który polegał na ściskaniu specjalnych uchwytów na komendę „squeeze”  pojawiającą  się na monitorze komputera na szarym , niebieskim i czerwonym tle. Napis pojawiający się na czerwonym polu okazał się być czynnikiem, który spowodował uciskanie uchwytu z największą siłą.

Wszystkie przeprowadzone eksperymenty koncentrowały się na badaniu reakcji fizycznych osób biorących udział w badaniach. Naukowcy mają nadzieję, że takie odkrycie pozwoli na lepsze zrozumienie natury człowieka co może  przełożyć się na opracowanie skutecznych metod leczenia różnych schorzeń np. autyzmu.

Red. Agata Bednarek